Forum internetowe Gniezna i Powiatu Gnieźnieńskiego
Strona głównaPortal Gniezno.com.pl



Pytania i odpowiedziUżytkownicyGrupyStatystykiRejestracjaZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Moje zdjecia - Planistigmat
Autor Wiadomość
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Sob Cze 13, 2009 00:18   

W niedziele bylem w Goraszce. Zabralem rezerwowy sprzet (EOSa 300D + 100-300 USM), bo mialo lac. A oto troche efektow.

27)




Cobra, smigowiec kojarzony z wojna w Korei

28)



29)



30)




RWD 5 - obudowana polska legendana, na ktorej kpt. Skarżynski przelecial Atlantyk w 1932 r.

31)
 
 
     
Tomek Holka 
tomanek53


Wiek: 66
Dołączył: 20 Maj 2007
Posty: 3284
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob Cze 13, 2009 01:09   

Te samoloty, to jakby twoja druga pasja. A może pierwsza?

Niestety fotografowanie samolotów jest trudne w tym sensie, że zdjęcie maszyny w akcji jest na ogół znacznie mniej ekspresyjne niż ta sama akcja obserwowana gołym okiem.
Kiedyś jako mały chłopiec uwielbiałem oglądać kolorowe pudełka z modelami samolotów do sklejania.
Na takich pudełkach umieszczano zazwyczaj bardzo dynamiczne sceny przedstawiające oryginalną maszynę w akcji.
Zwykle z góry, z odniesieniem na widoczną w dole ziemię i często pośród innych samolotów z tego samego okresu historycznego (np. w czasie walki).

Fotografując na pokazach niestety takiego efektu się nie uzyska, - za tło możemy mieć jedynie niebo.
Należy tylko pamiętać, aby fotografowany samolot wlatywał w kadr! Koniecznie!

Warto zauważyć, że do tego typu zdjęć nie jest potrzebny autofokus! Bardzo jest natomiast potrzebny precyzyjny pomiar światła lub odpowiednie doświadczenie pozwalające zmierzyć światło na zupełnie czymś innym niż fotografowana maszyna i zastosowanie ustalonych w taki dziwaczny sposób parametrów ekspozycji do precyzyjnego naświetlenia tematu zdjęcia.

Te ostatnie dwa zdania znakomicie by się nadawały do skonstruowania nowej zagadki fotograficznej.
Ale ponieważ zagadki nie znajdują chętnych odgadywaczy lepiej będzie jak sam opiszesz problemy z prawidłowym naświetlaniem samolotów w locie (nad głową!)
Przyda się jak ktoś z forumowiczów przypadkowo wpadnie na UFO :-)

***

PS; Na drugim zdjęciu od dołu widać chyba istriebitiela Jak? Zgrabny, trzeba przyznać!
Jednak mnie najbardziej podobał się inny radziecki samolot myśliwski, nieco starszy od Jaka - Ławoczkin.
Jakbyś dysponował jakimiś zdjęciami, to pokaż koniecznie.
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Nie Cze 14, 2009 08:21   

Moja pasja jest raczej fotografowanie roznych rzeczy. Czasami trafiaja sie tez samoloty. ;)

Tak, ten ruski samolot to Jak 3. Zdjec Ławoczkina niestety nie mam, nie bylo go w Goraszce. ;)

Problem z fotografowaniem samolotow jest taki, ze to mala ciemna plama na jasnym, wrecz swiecacym niebie. Trudno sobie z tym dac rade. Albo niebo sie przeswietli, albo samolot niedoswietli i bedzie za ciemny. Oczywiscie duzo zalezy od pogody, pozycji slonca itp. No i zalezy jaki efekt chcemy osiagnac, bo czasami mala sylwetka nawet ciemnego samoltu moze nam wystarczyc. Obecnie trzeba robic w RAWach, bo wiecej potem mozna z nich wyciagnac. Najlepiej uzyc pomiaru matrycowego, daje sobie rade z wieloma sytuacjami.
Problem jest tez z czasem naswietlania. Nie mozemy uzyc zbyt krotkiego, bo smiglo samolotu lub tem bardziej wirnik helikoptera nie moga byc na zdjeciu nieruchome. Helikopter ze stojacym wirnikiem wyglada jakby mial za chwile spasc.
 
 
     
Tomek Holka 
tomanek53


Wiek: 66
Dołączył: 20 Maj 2007
Posty: 3284
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie Cze 14, 2009 11:26   

Planistigmat napisał/a:
Najlepiej uzyc pomiaru matrycowego, daje sobie rade z wieloma sytuacjami.

Mam wątpliwości, czy faktycznie najlepiej!
Samolot na tle nieba, to jednak bardzo mały obiekt, nawet jak użyjemy dłuższej ogniskowej (nie zooma!!)
Sam byłbym skłonny posłużyć się następującym chwytem. Wypełniam kadr jak najszczelniej przeciętnie szarym (jasnym) samlotem stojącym na płycie lotniska i mierzę odbite od niego światło.
Zmierzone parametry ustawiam na aparacie przełączonym na tryb manualny, - najpierw czas naświetlania a potem dobieram do tego czasu odpowiednią przysłonę.

Poczym już niczym sobie nie zawracam głowy, tylko precyzyjnie łapię latające maszyny w kadr i wyzwalam migawkę.
Warto od czasu do czasu (np. pomiędzy lotami) pomiar powtórzyć, bo jednak wraz z porą dnia światło się zmienia.

Jeszcze lepiej posłużyć się ręcznym światłomierzem mierząc tak zwane "światło padające". Można to robić w każdym momencie, zwłaszcza wtedy gdy biegnące po niebie chmury co chwilę przysłaniają słońce.
Na ogół szybko dojdziemy wtedy do wniosku, że w pełnym świetle fotografować należy np. przysłoną X a przy przesłonięciu słońca chmurą wystarczy otworzyć ją o (powiedzmy) dwie działki.

Swoją drogą jak to miło opisać sytuację, kiedy fotografując nawet najdroższym, profesjonalnym aparatem cyfrowym możemy znacznie więcej spieprzyć niż używając tradycyjnego, mechanicznego sprzętu!

***
 
     
rul3z 


Wiek: 40
Dołączył: 19 Mar 2008
Posty: 286
Skąd: Gniezno
Wysłany: Nie Cze 14, 2009 12:09   

Tomasz Holka napisał/a:
Poczym już niczym sobie nie zawracam głowy, tylko precyzyjnie łapię latające maszyny w kadr i wyzwalam migawkę


Sposób jak najbardziej godny polecenia, jednak nie możemy zapomnieć o zmieniającej się gęstości powietrza, głównie pod wpływem wysokości czyli ciśnienia oraz podczas przelotów maszyn i ich spali, co stanowczo zmienia nam światło w porównaniu z płytą lotniska. Dlatego Panie Tomasz w takich sytuacjach osobiście polecam dynamiczny centralnie ważony pomiar światła przed każdym uwolnieniem migawki. No chyba, ze mamy pomocnika z światłomierzem Gossen'a, przynajmniej z modelem 3F ;)

Tomasz Holka napisał/a:
Swoją drogą jak to miło opisać sytuację, kiedy fotografując nawet najdroższym, profesjonalnym aparatem cyfrowym możemy znacznie więcej spieprzyć niż używając tradycyjnego, mechanicznego sprzętu!


Jak to mówią "kupa sprzętu, lecz brak talentu" ;)

Pozdr.

PS.
Mi się podobają fotki 1 i 3 :)
 
     
Tomek Holka 
tomanek53


Wiek: 66
Dołączył: 20 Maj 2007
Posty: 3284
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie Cze 14, 2009 22:42   

rul3z napisał/a:
Panie Tomaszu, w takich sytuacjach osobiście polecam
Całe sześć godzin spędzonych dziś na rowerze rozważałem czy masz choć trochę racji, bo tak z marszu wydawało mi się, że niestety nie masz.
Dumania w rytm obracanych korb też nie zmieniły tego wstępnego rezultatu.

Pomiar centralnie ważony ma w tym przypadku dwie wady. Pierwszą, że jednak to pomiar uśredniany (ważony) - i drugą, - że centralnie, czyli z uwypukleniem środka kadru.
Dynamiczne zdjęcie samolotu w locie to jednak zdecydowane nie środek kadru!
Nieco przestrzeni wokół jest absolutnie konieczne.
Zatem tego jasnego nieba będzie na tyle dużo, że zawsze zafałszuje nam pomiar (uśredniany jakkolwiek!) -
- obmyślony na jak najbardziej precyzyjne sfotografowanie samolotu.

Samoloty przelatujące nad widownią, to niezwykle dynamiczny temat. W zasadzie czasu nie ma na nic!
A na dodatek chcemy otrzymać piękny kadr!

Zatem zajmijmy się tym kadrem i szlus! Resztę trzeba przygotować wcześniej wg jakiegoś przepisu.
Do tomankowych można jeszcze dodać ściąganie pomiaru z płyty lotniska z pomocą funkcji AEL (Automatic Exposure Lock) i to już pewnie koniec możliwości, - jak mi się wydaje.

***
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Wto Cze 16, 2009 00:27   

Nie bierzecie pod uwage tylko tego, ze zdjecia samolotow to nie tylko zdjecia samych maszyn. Czasami ta maszyna odgrywa role zupelnie drugorzedna, wystarczy tylko zeby mozna ja bylo odroznic od czegos innego co lata, np od sterowca. Szczegoly na samolocie sa wogole zbedne.

Oto przyklad:




32)




Trzeba byc gotowym na zdjecia takie jak 32) i takie jak np 29) czy 30). Przy obu rodzajach zdjec trzeba zupelnie inaczej naswietlac. Nie ma czasu na przerzucanie sie miedzy oboma trybami naswietlania.
Nie wspomne juz o sytuacji ktora miala miejsce w zeszlym roku podczas przelotu naszych F16. Nikt nie wiedzial kiedy przyleca. W pewnym momencie zauwazylismy, a w zasadzie uslyszelismy ryk silnikow. F16 przelecialy nad Goraszka tylko raz dosc nisko zeby mozna je sobie bylo obejrzec. Biorac pod uwage ten fakt oraz fakt, ze ich predkosc minimalna przelotu wynosi jakies 800 km/h to czas przelotu nad widownia wynosil niecale 5 sek, a czas gdy mozliwe byly najlepsze ujecia to jakies 3 sekundy. Co mozna w ty czasie zdzialac ?? Kompletnie nic. Mozna bylo tylko przylozyc aparat do oka, probowac znalezc je teleobiektywem na niebie i zrobic ze 2 ujecia. Na tym koniec.


Zeby troche urozmaicic moj wywod - jeszcze troche zdjec z tego rocznej Goraszki:


33)




34)




35)
 
 
     
Tomek Holka 
tomanek53


Wiek: 66
Dołączył: 20 Maj 2007
Posty: 3284
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto Cze 16, 2009 01:07   

http://www.hesja.pl/?/con...ir_art/fulltext

***
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Sob Lip 31, 2010 13:50   

Ostatnio bylo troche na forum o makro. Bedac na dzialce spotkalem dwie wazki, zolta i czerwona:

36)



37)
 
 
     
becia 


Dołączyła: 11 Paź 2007
Posty: 582
Skąd: Gniezno
Wysłany: Sob Lip 31, 2010 14:15   

Planistigmat napisał/a:
spotkalem dwie wazki, zolta i czerwona

Zdjęcie żółtej super wyszło, bez zbędnego bałaganu, ładnie wyodrębniony temat, tło pięknie rozmyte i nieabsorbujące :)
Jedno czego troszkę szkoda, to odblaski (od lampy chyba - przynajmniej na takie wglądają) - ale ostatecznie i tak przyjemnie się ogląda.

Czerwona wyszła trochę mniej ciekawie - chyba zabrakło ostrości no i coś się "wkradło" do kadru w lewym dolnym rogu a i jasna plama na pieńku niepotrzebnie odciąga uwagę.

Niemniej gratuluję łowów :)
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Czw Wrz 09, 2010 10:26   

Dziekuje beciu.

No, to jeszcze pokaze dwie wazki. Dodam,ze zdjecia wazek zostaly zrobione aparatem kompaktowym.

38)



39)
 
 
     
becia 


Dołączyła: 11 Paź 2007
Posty: 582
Skąd: Gniezno
Wysłany: Pią Wrz 10, 2010 16:46   

Planistigmat napisał/a:
zdjecia wazek zostaly zrobione aparatem kompaktowym

38 jakby nieco nieostre - ale może to wynik zmniejszenia.
Ładne światełko - zwłaszcza na skrzydłach, choć tło nieco rozpraszające.

39 - lepiej z ostrością i tłem ale zabrakło z kolei tego "magicznego" światła.

Złotym środkiem byłoby zapewne połączenie ostrości i tła z 39 i gry światła z 38 - no ale to chyba nie możliwe.

W każdym razie miło popatrzeć na te ciekawe owady w takim przybliżeniu :)
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Wto Kwi 12, 2011 11:15   

Tydzien temu spacerowalem sobie po miejscowosci Alicante w Hiszpanii.
A wlasciwie po hotelu oddalonym o kilka km od Alicante.

40)


41)


42)
 
 
     
becia 


Dołączyła: 11 Paź 2007
Posty: 582
Skąd: Gniezno
Wysłany: Wto Kwi 12, 2011 12:08   

Planistigmat napisał/a:
spacerowalem sobie po miejscowosci Alicante w Hiszpanii

Szczęściarz :)
A ja od ponad tygodnia z domu nie wychodzę, bo jakiś paskudny wirus mnie dopadł :(

Ale miło popatrzeć na takie słoneczne kadry :okulary:

Pozdrawiam.
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Sro Kwi 13, 2011 17:05   

Mnie chyba tez cos dopadlo, ale zdjecia mozemy sobie poogladac:

43)



44)



45)
 
 
     
becia 


Dołączyła: 11 Paź 2007
Posty: 582
Skąd: Gniezno
Wysłany: Sro Kwi 13, 2011 17:36   

Planistigmat napisał/a:
zdjecia mozemy sobie poogladac

Fakt - zapraszam więc też do mojej galerii :D

Z Twoich podoba mi się 45 - ładnie poukładane.
Poprzednie (43 i 44) są jak dla mnie zbyt chaotyczne - brakuje mi na nich jakiegoś punktu zaczepienia, a na 45 wzrok ładnie wędruje wzdłuż świateł w basenie, aż po górną krawędź kadru. :)
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Pią Maj 03, 2013 10:13   

Pogoda nie rozpieszcza, caly czas pada, wyszedlem wiec w nocy na balkon i zrobilem ponizsze zdjecie.
Alfa A300 + manualny Super Carenar 2.8/135 na M42 z redukcja.
czas: 30 sek, f/22
Te biale linie to jadacy autobus. Linie ciensze to gorne swiatla obrysowe, linie grubsze to swiatla mijania.

 
 
     
Wojtek Wlkp 

Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 90
Skąd: Okolice Gniezna
Wysłany: Pią Maj 03, 2013 10:19   

Jak dla mnie super fota :) takie coś chce zrobić tylko że z samolotem :)
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Pią Maj 03, 2013 18:07   

Dzieki Wojtku. :-)

Ale jak chcesz to zrobic z samolotem ? One przewaznie nie lataja po ulicach. ;-)
 
 
     
Wojtek Wlkp 

Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 90
Skąd: Okolice Gniezna
Wysłany: Pią Maj 03, 2013 20:43   

No np na podejściu ale na drodze kołowania :)
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Pią Maj 03, 2013 23:43   

Hmmm, mysle, ze sam pas bez samolotu w nocy bylby juz ciekawy, a jak samolot bedzie startowal albo ladowal to bedzie super, tylko trzeba by to jakos z boku i z ukosa ujac. Autobusy nie lataja wiec nie mialem szans tego zrobic. ;-)
No, to czekam na efekty.
 
 
     
Planistigmat 
Piotr


Wiek: 52
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 404
Skąd: W-wa
Wysłany: Sob Maj 18, 2013 22:46   

Dzis spotkalem taka kurę:

 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,13 sekundy. Zapytań do SQL: 11
Copyright Gniezno.com.pl ©
Wszelkie prawa zastrzeżone.
2002 - 2013

Polityka prywatności

Korzystanie z tej witryny oznacza akceptację regulaminu

Polecamy:
Agencja Interaktywna www.by.pl | Gniezno.com.pl |

Gniezno.com.pl jest firmą niezależną oraz samofinansującą i nie korzysta ze wsparcia środków publicznych; rządowych, samorządowych ani UE.

Właścicielem Gniezno.com.pl oraz Forum.Gniezno.com.pl jest firma Patryk Pawlak Sp. z o.o. z siedzibą w Gnieźnie, 62-200 Gniezno zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w Poznaniu - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z kapitałem zakładowym w kwocie 5000 złotych w całości opłaconym. KRS: 0000475702, NIP: 7842490681, REGON: 302504149

Forum.Gniezno.com.pl stanowi integralną część portalu Gniezno.com.pl i z tego tytułu wszystkie elementy serwisu objęte są ochroną prawną. Powielanie, kopiowanie i wykorzystywanie jakiejkolwiek części jest dozwolone wyłącznie do celów osobistych. Wykorzystywanie do celów komercyjnych tylko za zgodą Gniezno.com.pl z zastrzeżeniem, iż nie mogą być one w żaden sposób modyfikowane.
Wypowiedzi użytkowników forum są ich prywatnymi opiniami. Gniezno.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi naruszające dobra osób trzecich ani za prawdziwość informacji przedstawianych przez użytkowników. Korzystający z forum ponoszą wyłączną odpowiedzialność za czyny i zachowania naruszające prawo i skutki takich zachowań.
Serwis Gniezno.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, ogłoszeń oraz informacji dostarczonych przez osoby trzecie.

Nasze serwisy:
Gniezno.com.pl | Agencja Interaktywna www.by.pl | Forum.Gniezno.com.pl

Informacje:
Kontakt | Reklama | Regulamin | Osoby odpowiedziane za forum | Załóż swój dział | Zostań moderatorem

Realizacja: Gniezno.com.pl & Agencja Interaktywna www.by.pl