Forum internetowe Gniezna i Powiatu Gnieźnieńskiego
Strona głównaPortal Gniezno.com.pl



Pytania i odpowiedziUżytkownicyGrupyStatystykiRejestracjaZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Masoni w Gnieźnie ?
Autor Wiadomość
Hades 

Wiek: 36
Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 555
Skąd: Gniezno
Wysłany: Pon Sty 10, 2011 22:49   

emigrant napisał/a:
Artur Kuczma napisał/a:
Mam na myśli ten budynek przy ul. Kilińskiego sąsiadujący bezpośrednio z rondem. Nr 17 bodajże.

Tam raczej nie było Miejskiej Rady Narodowej. Prędzej rezydowała ona w budynku, gdzie dziś znajduje się Urząd Miasta lub w Starym Ratuszu przy ul. Chrobrego.

A nie czasami w słynnym czerwonym domku?
 
     
Artur Kuczma 
Angel's Justice


Wiek: 32
Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 197
Skąd: Gniezno
Wysłany: Pon Sty 10, 2011 22:57   

Z tego co się dowiedziałem, a są to informacje pewne, to właśnie tam był urząd miasta, obojętnie jak on się nazywał. ;)
 
     
Hades 

Wiek: 36
Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 555
Skąd: Gniezno
Wysłany: Pon Sty 10, 2011 22:59   

Artur Kuczma napisał/a:
obojętnie jak on się nazywał.

Czerwony domek to nie znajdował się na Kilińskiego.
 
     
Artur Kuczma 
Angel's Justice


Wiek: 32
Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 197
Skąd: Gniezno
Wysłany: Pon Sty 10, 2011 23:01   

Hades napisał/a:
Artur Kuczma napisał/a:
obojętnie jak on się nazywał.

Czerwony domek to nie znajdował się na Kilińskiego.


Mówię o urzędzie miasta a nie czerwonym domku ;)
 
     
emigrant 

Dołączył: 09 Lis 2007
Posty: 3372
Skąd: z powietrza
Wysłany: Pon Sty 10, 2011 23:29   

Artur Kuczma napisał/a:
Z tego co się dowiedziałem, a są to informacje pewne, to właśnie tam był urząd miasta, obojętnie jak on się nazywał.

Na Kilińskiego? Nie sądzę. Prędzej jakiś urząd. Rozumiem, gdyby obecne siedziby były zniszczone po wojnie, ale tak nie było. Poza tym, wyróżnijmy jeszcze Powiatową Radę Narodową. Na początku, po wojnie Miejska była w Starym Ratuszu a Powiatowa w obecnym budynku Urzędu Miasta. Starsi mieszkańcy jeszcze dziś na nią mówią Starostwo, choć i wcześniej rezydowały tam władze powiatowe :)

Czerwony Domek to obecny MOK, tam była siedziba partii :)
 
     
Hades 

Wiek: 36
Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 555
Skąd: Gniezno
Wysłany: Wto Sty 11, 2011 10:40   

Zaraz, a czy siedziba partii nie była na Jana Pawła II w obecnym budynku starostwa?
 
     
wuja 

Dołączył: 20 Maj 2007
Posty: 1350
Skąd: --
Wysłany: Wto Sty 11, 2011 11:01   

Hades napisał/a:
Zaraz, a czy siedziba partii nie była na Jana Pawła II w obecnym budynku starostwa?

młody jesteś, to nie wiesz.
na JPII był "biały dom", czyli nowa siedziba jedynie słusznej, zaś dzisiejszy MOK to była stara siedziba - "czerwony domek".
 
     
Diabel-tasmanski

Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 15426
Wysłany: Wto Sty 11, 2011 11:10   

Dlatego na knajpę na dole mówili "Piwnica pod Baranami"
 
     
lodolamacz 

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 2845
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Wysłany: Wto Sty 11, 2011 13:31   

Artur Kuczma napisał/a:
Z tego co się dowiedziałem, a są to informacje pewne, to właśnie tam był urząd miasta, obojętnie jak on się nazywał. ;)
Że Urząd Miasta to zbyt wiele powiedziane. .. Tam mieściły się jedynie pewne biura miasta i do dzisiaj jest to własność UM...
W okresie miedzywojennym tam zdaje się mieściła tzw. "kuchnia ludowa" w której miasto wydawało darmowe obiady dla biedoty
Cytat:
Dlatego na knajpę na dole mówili "Piwnica pod Baranami"
a nazwa właściwa była "Pod żaglami"

emigrant napisał/a:
Hades napisał/a:
Czy budynek poczty też nie był związany z masonami?

Był związany.
Budynek poczty nigdy nie miał związku z masonami !

emigrant napisał/a:
Teren na którym pobudowano na początku XX wieku budynek poczty został zakupiony od loży masońskiej.

Ale ten fakt nie ma już żadnego związku z działalnością poczty.

emigrant napisał/a:
Działalność nie, ale organizacja tak :)
nie rozumiem tego!
 
     
Hades 

Wiek: 36
Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 555
Skąd: Gniezno
Wysłany: Wto Sty 11, 2011 14:26   

wuja napisał/a:
Hades napisał/a:
Zaraz, a czy siedziba partii nie była na Jana Pawła II w obecnym budynku starostwa?

młody jesteś, to nie wiesz.
na JPII był "biały dom", czyli nowa siedziba jedynie słusznej, zaś dzisiejszy MOK to była stara siedziba - "czerwony domek".

Jestem młody, więc nie pamiętam. Zawsze jednak mi się wydawało, że przed budynkiem na JPII partia musiała mieć gdzieś siedzibę. Teraz już wiem, że w budynku MOK-u pierw była ta siedziba, a potem na JPII.
Jednak wielu ludzi nazywało ten biały domek również czerwonym domkiem, wszak nie od koloru, a barw partyjnych.
 
     
Artur Kuczma 
Angel's Justice


Wiek: 32
Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 197
Skąd: Gniezno
Wysłany: Wto Sty 11, 2011 15:48   

lodolamacz napisał/a:
Artur Kuczma napisał/a:
Z tego co się dowiedziałem, a są to informacje pewne, to właśnie tam był urząd miasta, obojętnie jak on się nazywał. ;)
Że Urząd Miasta to zbyt wiele powiedziane. .. Tam mieściły się jedynie pewne biura miasta i do dzisiaj jest to własność UM...
W okresie miedzywojennym tam zdaje się mieściła tzw. "kuchnia ludowa" w której miasto wydawało darmowe obiady dla biedoty


Z tego co wiem to jest tam wspólnota mieszkaniowa, a UM ma tam swoje udziały.
 
     
lodolamacz 

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 2845
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Wysłany: Sob Sie 18, 2012 14:37   

http://gniezno.com.pl/wia...mi_masonow.html
Cytat:
W Gnieźnie istniały co najmniej dwie loże wolnomularskie, które powstały na początku XX w.
To stwierdZzenie jest nieprawdziwe.
Wonomularstwo w Gnieźnie swoją dzialalność już miało w początkach XIX wieku

dr. Stanisław Karwowski w opracowania z poczatku XX w.pt „Gniezno” na str. 139-140 pisze.

/"Także w roku 1803 wiele osób z głodu zmarło… W tak smutnych okolicznościach i obyczaje zluźniły.../
/… Zabierają
( prusacy – mój przypis) dobra duchowne – biada ks. Nygrakowski…
… U masonów znajdują się wielcy panowie, nawet z duchowieństwa, szczególnie młodzież się tam znajduje. Posty zniesione w domach wielkich szlacheckich, Niegodziwe ksiązki krążą w ich ręku, gorszące życie wiodą. Loże masońskie utworzyły się w Kaliszu i Gnieźnie".../
 
     
Diabel-tasmanski

Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 15426
Wysłany: Sob Sie 18, 2012 19:27   

lodolamacz napisał/a:
To stwierdZzenie jest nieprawdziwe.


To stwierdzenie jest zbyt daleko idące. Póki co nie ma żadnych wiarygodnych źródeł potwierdzających istnienie loży w Gnieźnie przed wymienionymi w artykule.
 
     
lodolamacz 

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 2845
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Wysłany: Nie Sie 19, 2012 13:20   

Diabel-tasmanski napisał/a:
[ Póki co nie ma żadnych wiarygodnych źródeł potwierdzających istnienie loży w Gnieźnie przed wymienionymi w artykule.
Tu się mylisz. Sam kilka ;lat temu miałem w ręku dokument w którym był spis lóż masonskich i tam jak byk stało, że w Gnieźnie loże powstaly już w wieku XIX. Niestety nie pamiętam, czy to bylo z biblioteki kórnickiej, czy może z Dobrzycy. Ale zupełnie nie jestem teraz wstanie podać co to były, konkretnie, za dokumenty.
No a poza tym, czy Karwowski pisałby bzdury przeZ siebie zmyślone. Przecież on przytacza słowa księdza, które sa najprawdopodoniej gdzieś zapisane i, być może, istnieją w archiwach . Karwowski autora cytowanych słów mógł nawet znać, a jako profesor historii o silnych katolickich przekonaniach wiedzę czerpał właśnie głównie z katedralnych i miejskich archiwów. Urodził sie w 1848, studia kończył w 1870, można więc przyjąć, że to przekaz człowieka współczesnego, tym bardziej cenny.
Nie odrzucał bym, tego co podaje. Podane jego opracowanie pt " GnieZno" jest neizwykle precyzyjne , a przytoczone w moim poście wyżej fragmenty, Karwowski przytacza z pisma ks. Naygrakowskiego.
 
     
Diabel-tasmanski

Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 15426
Wysłany: Nie Sie 19, 2012 20:43   

Sformułowanie "istniały loże" mogło paść z ust jakiegoś ksiedza przekoananego o ich ostatnieniu. Dziś też są tacy co twierdza ze loze w Gnieźnie funkcjonuja i nawet wiedzą kto do nich nalezy...

lodolamacz napisał/a:
Tu się mylisz.


Nie Piotrze, nie mylę się. Dlatego że nie twierdzę, że ich nie było, ale że nie ma wiarygodnych źródeł potwierdzających ich istnienie.

Spis lóż? Tajnych organizacji? A kto by je spisał?

W Dobrzycy? W Dobrzycy nie ma biblioteki... Ksiądz powiedział? Litości...
 
     
lodolamacz 

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 2845
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Wysłany: Wto Sie 21, 2012 15:47   

Diabel-tasmanski napisał/a:


lodolamacz napisał/a:
Tu się mylisz.


Nie Piotrze, nie mylę się. Dlatego że nie twierdzę, że ich nie było, ale że nie ma wiarygodnych źródeł potwierdzających ich istnienie.

Spis lóż? Tajnych organizacji? A kto by je spisał?

.
Powtórzę! My...lisz się !!

Oto masz:
http://images40.fotosik.p...e56773bd1b8.jpg

Z uwagi na pewną ironię Twojej wypowiedzi, i wielką pewność, że wiesz : lepiej i więcej, źródła w tej chwili nie podam choć na upartego to, de facto, ono figuruje w odnośniku i to jest własciwie kolejne źródło.
A Ty uparcie twierdzisz że:
Diabel-tasmanski napisał/a:
nie ma wiarygodnych źródeł potwierdzających ich istnienie.
Jak widzisz są!

Ale widocznie, Ty jesteś profesor, a ja, cóż, jestem na etapie studenta. Jak w tym dowcipie-
Czym się różni profesor od docenta i studenta?
- profesor wie gdzie szukać docenta
- docent wie gdzie szukać wiedzy
- student wie wszystko
 
     
Diabel-tasmanski

Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 15426
Wysłany: Wto Sie 21, 2012 16:11   

dla mnie to i jest wiarygodne źródło. Tym bardziej że mowa w nim o lożach, których nazwy są tożsame ze znanymi w Gnieźnie a powołanym później. Nie sądzę aby można było uznać tych informacji za wiarygodny choćby ze względu na pamiętny rok 1819. No chyba, że tak wiarygodny jak biblioteka w Dobrzycy.

I powtarzam raz jeszcze - być może masz rację a ja nie twierdzę ze nie masz. Uważam jedynie, ze jak na razie nie przedstawiłeś wiarygodnych źródeł na ten temat.
 
     
lodolamacz 

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 2845
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Wysłany: Wto Sie 21, 2012 18:41   

Diabel-tasmanski napisał/a:
No chyba, że tak wiarygodny jak biblioteka w Dobrzycy.

Masz, widzę, jakiś problem.
A kto pisze o bibliotece w Dobrzycy?
To że ktoś coś tam dostrzegł, nie musi swiadczyć że to Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych.
Trochę wyobraźni.
Diabel-tasmanski napisał/a:
ze względu na pamiętny rok 1819.
nie no jasne! Wszystko z tego świata poszło z dymem. Żałosny argument.

Diabel-tasmanski napisał/a:
Uważam jedynie, ze jak na razie nie przedstawiłeś wiarygodnych źródeł na ten temat.
To kolejne opracowanie- na dodatek powołujące się na źródlo- podające daty, nazwy, a Ty jak "stary zgred" idziesz w zaparte - ależ nieee, to jest nic! Autorzy, tych prac, ubździli sobie to Gniezno.
A powiem Ci więcej. W takiej Wschowie, czy Rawiczu loże powstały już nawet w końcu XVIII w. No, ale gdzie w Gnieźnie? No nie, to niemozliwe.
Marny z Ciebie regionalista, jesli tak łatwo odrzucasz tego rodzaju informacje.

Jakiego dowodu oczekujesz? Imennej listy czklonków, adresu siedziby, prasowego anonsu o dniu i godzinie tajnego spotkania masonów ? Nic z tego ! Ja bym może i Tobie to dostarczył Tylko po co? Ty i tak uznasz to za newiarygodne.
Szkoda tylko, że w błąd wprowadzasz innych.
Tyle wystarczy. Nie ma co w temacie zabierać więcej zdania.
 
     
Diabel-tasmanski

Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 15426
Wysłany: Wto Sie 21, 2012 20:32   

lodolamacz napisał/a:
Marny z Ciebie regionalista


Najwidoczniej

lodolamacz napisał/a:
jesli tak łatwo odrzucasz tego rodzaju informacje


Nie odrzucam. Napisałem wyraźnie.

lodolamacz napisał/a:
Jakiego dowodu oczekujesz?


Żadnego. Post na forum takiego regionalisty z krwi i kości wystarczy zupełnie.
 
     
lodolamacz 

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 2845
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Wysłany: Sro Sie 22, 2012 12:36   

Diabel-tasmanski napisał/a:

Post na forum takiego regionalisty z krwi i kości wystarczy zupełnie.
ja wycieczek nie oprowadzam.
I nie post, a cytaty z opracowań profesora histori i filozofa, Karwowskiego i drugiego źródła : Stanisawa Załęskiego " O masonii w Polsce" wydane w Krakowie w 1908.

Warygodność tych prac, szczególnie tego drugiego bije na głowę takie absurdalne stwierdzenia jak:
Diabel-tasmanski napisał/a:
Spis lóż? Tajnych organizacji? A kto by je spisał?
Wiedza porażająca.
Tajny był, co najwyżej, sam rytuał spotkań.
Bo jak można opowiadać, że coś jest tajne, kiedy na środku miasta stanęła okazała tego budowla, kiedy każdy mógł widzieć, kto tam wchodzi i wychodzi, kiedy członkowie tej organizacji demontracyjnie nosili np. sygnety o wiadomej symbolice, kiedy swoje domy przyozdabiali wiadomymi znakami. Gdzie tu tajność?



Diabel-tasmanski napisał/a:
Ksiądz powiedział? Litości...
Nie powiedział, a napisał. Tak jak też duchowni: Długosz, Staszic czy Kołłątaj . Bo przecież masz świadomość, kto, jeszcze w początkach XIX wieku, potrafił pisać? Może jeszcze część magnatów, ziemian, część szlachty, no i urzędnicy, ale tu jest problem- oni w dużej częśći, na fali mody, czy uzyskania większych wpływów wstepowali do masonów, jak; Potoccy, Czartoryscy czy ten z Dobrzycy Augustyn Gorzeński, albo nasz burmistrz Machatius.

To tyle.

PS
Diabel-tasmanski napisał/a:
Żadnego.
To po co, zabierasz głos?
 
     
Diabel-tasmanski

Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 15426
Wysłany: Sro Sie 22, 2012 16:00   

lodolamacz napisał/a:
To po co, zabierasz głos?


Milknę więc.
 
     
lodolamacz 

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 2845
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Wysłany: Czw Sie 23, 2012 15:28   

Jestem jak byk uparty. :mrgreen:

No Diable będziesz musiał dać do artykułu reprint

STANISŁAW MAŁACHOWSKI-ŁEMPICKI
WYKAZ POLSKICH LÓż


Jungfer Beniamin, ur. ok. 1777, ingrossator hipoteki Sądu Krajowego, zam. Rataje
(Królestwo Polskie ); III, „Zum bekränzten Kubus” (Gniezno) I stuart i skarbnik
1820.
Namentliches 1820/21, s. 154, lp. 14.

Jesli masz ochotę szukać wiecej, a jest w czym, to:

TUTAJ PROSZĘ

i znowu, może kogoś ździwić, że ktoś z Rataj był członkiem loży gnieźnieńskiej, ale poniewaz kiedys zgłębiałem temat mocno ( stąd mojha upartość w dowiedzeniu racji, bo po prostu wiedzialem). Więc rzecz jest banalna., po prostu loża gnieźnieńska była jedną z prężniej działających w regionie. I też to gdzies kiedyś wyczytałem, no ale lata temu to było i dziś już mi trudno wskazać źródło.
 
     
lodolamacz 

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 2845
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Wysłany: Czw Sie 23, 2012 16:02   

lodolamacz napisał/a:
Jestem jak byk uparty. :mrgreen:

No Diable będziesz musiał dać do artykułu reprint

STANISŁAW MAŁACHOWSKI-ŁEMPICKI
WYKAZ POLSKICH LÓż


Jungfer Beniamin, ur. ok. 1777, ingrossator hipoteki Sądu Krajowego, zam. Rataje
(Królestwo Polskie ); III, „Zum bekränzten Kubus” (Gniezno) I stuart i skarbnik
1820.
Namentliches 1820/21, s. 154, lp. 14.

Jesli masz ochotę szukać wiecej, a jest w czym, to:

TUTAJ PROSZĘ

i znowu, może kogoś ździwić, że ktoś z Rataj był członkiem loży gnieźnieńskiej, ale poniewaz kiedys zgłębiałem temat mocno ( stąd mojha upartość w dowiedzeniu racji, bo po prostu wiedzialem). Więc rzecz jest banalna., po prostu loża gnieźnieńska była jedną z prężniej działających w regionie. I też to gdzies kiedyś wyczytałem, no ale lata temu to było i dziś już mi trudno wskazać źródło.



A tak, niech będzie, jeszcze jeden mason :

Scheiding (Scheiting) Friedrich, ur. ok. 1777, dr medycyny, chirurg miejski, zam.
Kleczew (koło Słupcy); II, „Zum bekränzten Kubus” (Gniezno) czł. 1816 – 1820
(III, 1820).
Andreas, s. 4, lp. 22; Namentliches 1813, s. 141, lp. 159; Namentliches 1817, s. 146,
lp. 66; Namentliches 1820/21, s. 157, lp. 115.
 
     
Diabel-tasmanski

Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 15426
Wysłany: Pon Wrz 10, 2012 15:54   

W artykule faktycznie jest błąd. Mowa oczywiście o początku wieku XIX. Ja natomiast przekonany że Lodołamacz sugeruje starszą o sto lat historię lóż, niepotrzebnie trwałem w uporze zamiast sprawdzić o co kaman. Za swój upór przepraszam a loże powstały w roku 1804 i 06 odpowiednio - czyli dokładnie tak jak opisałem w projektowanych szlakach.

Odbijając piłeczkę jednak powiem, że lew jest symbolem masońskim :)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 11
Copyright Gniezno.com.pl ©
Wszelkie prawa zastrzeżone.
2002 - 2013

Polityka prywatności

Korzystanie z tej witryny oznacza akceptację regulaminu

Polecamy:
Agencja Interaktywna www.by.pl | Gniezno.com.pl |

Gniezno.com.pl jest firmą niezależną oraz samofinansującą i nie korzysta ze wsparcia środków publicznych; rządowych, samorządowych ani UE.

Właścicielem Gniezno.com.pl oraz Forum.Gniezno.com.pl jest firma Patryk Pawlak Sp. z o.o. z siedzibą w Gnieźnie, 62-200 Gniezno zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w Poznaniu - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z kapitałem zakładowym w kwocie 5000 złotych w całości opłaconym. KRS: 0000475702, NIP: 7842490681, REGON: 302504149

Forum.Gniezno.com.pl stanowi integralną część portalu Gniezno.com.pl i z tego tytułu wszystkie elementy serwisu objęte są ochroną prawną. Powielanie, kopiowanie i wykorzystywanie jakiejkolwiek części jest dozwolone wyłącznie do celów osobistych. Wykorzystywanie do celów komercyjnych tylko za zgodą Gniezno.com.pl z zastrzeżeniem, iż nie mogą być one w żaden sposób modyfikowane.
Wypowiedzi użytkowników forum są ich prywatnymi opiniami. Gniezno.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi naruszające dobra osób trzecich ani za prawdziwość informacji przedstawianych przez użytkowników. Korzystający z forum ponoszą wyłączną odpowiedzialność za czyny i zachowania naruszające prawo i skutki takich zachowań.
Serwis Gniezno.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, ogłoszeń oraz informacji dostarczonych przez osoby trzecie.

Nasze serwisy:
Gniezno.com.pl | Agencja Interaktywna www.by.pl | Forum.Gniezno.com.pl

Informacje:
Kontakt | Reklama | Regulamin | Osoby odpowiedziane za forum | Załóż swój dział | Zostań moderatorem

Realizacja: Gniezno.com.pl & Agencja Interaktywna www.by.pl